четвер, 3 березня 2016 р.

Будова та різноманітність квіток.

Тема: Статеве розмноження. Будова та різноманітність квіток. Лабораторна робота №9. Будова та різноманітність квіток ”.
Мета: формувати знання про квітку, як вкорочений видозмінений вкорочений пагін,генеративний орган рослин – орган рослинного розмноження, який забезпечує панівне положення покритонасінних у царстві рослини; ознайомити учнів з будовою квітки; розкрити біологічне значення частин квітки: тичинки та  маточки як органів , що забезпечують процес статевого розмноження;
Розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять,вміння розрізняти різні види квіток, продовжити формування навичок під час виконання лабораторної роботи;
Виховувати толерантність ,екологічну спрямованість, природолюбивість.
Основні поняття та терміни: квітка, оцвітина, маточка, пилок, андрогінецей, квіти: актиноморфні, зигоморфні, асиметричні, зав’язь одностатева, двостатева.
Обладнання: модель квітки, таблиця “Будова квітки”, гербарії.
Тип уроку: комбінований.     
Девіз уроку:
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, я пам’ятаю,
Те, що я роблю, я розумію.
                                    Конфуцій
Хід уроку
1.Організація класу.
2. Перевірка домашнього завдання.
Вставте пропущені слова.
1. Здатність відновлювати цілий організм з його частин внаслідок поділу та подальшої спеціалізації називається …  .
2. Вегетативне розмноження – це … .
3. Види вегетативного розмноження: …
4. Живці – це …
5. Підщепа – це …
6. Прищепа - … .
7. Спосіб щеплення, за якого навкіс зрізану прищепу переносять на так само зрізану прищепу називається … .
8. Копулювання – це … .
«Здогадайся про що йдеться»
Для цього окремі листки поміщають у воду або висаджують у грунт, вологий пісок. Згодом розвиваються додаткові корені та бруньки. В декоративному рослинництві застосовують поділ кущів, поділяють на частини, які мають власні корені і пагони.
3. Актуалізація опорних знань.
Біологічна розминка «Мозковий штурм»
1. Розмноження рослин поділяють на ….
2. Розмноження за допомогою вегетативних органів називається… .
3. Для статевого розмноження необхідні ….
4. Розмноження цибулинами належать до  … розмноження.
5. Квітка слугує для … .
4. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
5.Вивчення нового матеріалу.
Квіти відігравали велику роль в житті усіх народів. Починаючи з найвіддаленіших часів і закінчуючи сьогоденням, квіткові рослини супроводжують нас у найрізноманітніших проявах життя. Ними прикрашали вівтарі й місця жертвоприношень, вони були цілющими ліками, охоронцями домашнього вогнища. Вони мали важливе значення в житті окремих осіб і цілих народів. Можливо тому безліч легенд, оповідань, міфів, що є у різних народів, присвячені квітам.
Сьогодні ми представимо проект «Дивовижні квіти планети» але перш за все розглянемо будову квітки.
У будові квітки виділяють стеблову частину, листову частину і генеративні елементи. У більшості рослин квітка - завершення осі головного чи бічного, зазвичай укорочених стебел. Слід зазначити, що квітки ніколи не з'являються на листках. Верхня розширена частина короткого стеблевого відрізка або осі квітки іменується квітколожем. До нього приєднані всі органи, що формують квітку.
Квітколоже може бути різної форми і розмірів:
·        плоске,
·        увігнуте,
·        опукле,
·        подовжене.
Квітка кріпиться до стебла за допомогою квітконіжки. У деяких випадках квітка позбавлена квітконіжки або вона сильно вкорочена. Таку сидячу квітку мають конюшина, вербена, кошики деяких рослин родини складноцвіті. Квітколоже і квітконіжку об'єднують поняттям стеблова частина квітки.

ир.jpg
Квітку можна розглядати як бічний пагін, який бере початок з пазухи листа, що називається криючий лист або приквітник. Приквітник являє собою простий за формою, маленький верхівковий лист. У деяких рослин, наприклад, що належать до родини хрестоцвіті, приквітники відсутні. У більшості рослин до квітконіжки прикріплюються один (у однодольних) або два (у дводольних) приквітники.
Стандартна повна квітка має такі структурні елементи: зелена чашечка з чашолистків, великий яскравий (не зеленого кольору) віночок, тичинки і маточка або маточки.
Чашечка і віночок складають оцвітину, що є покровом квітки, або його листовою частиною. Роль оцвітини у квітці не настільки важлива, ніж тичинок і маточок, які є генеративними елементами квітки. Оцвітина виконує захисну функцію для останніх і бере участь у перенесенні пилку. Розрізняють просту і подвійну оцвітину. Вони відрізняються тим, що у простої оцвітини всі листочки одноманітні, а у подвійної диференціюються на чашечку і віночок. Більшість рослин мають подвійний віночок. Підвиди простого віночка - чашечковидний, венчіковидний і беспокровний. Чашечка зі зрощених або відокремлених чашолистків формує зовнішнє коло оцвітини. Роль чашечки - захист молодих частин квітки до того моменту, як вона розпуститься. Кількість у віночку пелюсток, що утворюють наступне за чашечкою коло у квітці, різна залежно від виду рослини. Пелюстки формуються з вегетативного листя або тичинок, що розрослися і позбавлені репродуктивних властивостей. Якщо пелюстки зростаються своїми кінцями, то утворюється зрослопелюстковий віночок, як у картоплі, кульбаби, якщо розташовуються вільно, то – вільно пелюстковий, як у шипшини і грициків. Віночок - найбільш яскрава частина квітки, що привертає увагу. Він визначає вид квітки в цілому. Завдяки наявності різних пігментів, віночки різних квіток пофарбовані по-різному. Віночок приваблює комах для запилення не тільки насиченим забарвленням, а й ароматом ефірних олій, які синтезуються в клітинах епідермісу пелюсток і листків оцвітини або в секреторної тканині спеціальних залозок у деяких рослин. Також віночок оберігає тичинки і маточки від впливу несприятливих факторів зовнішнього середовища, наприклад, перепадів температур.
У квітці кожної покритонасінньої рослини є тичинки (мікроспорофілли), що представляють собою чоловічий репродуктивний орган.
Андроцей - це сукупність тичинок однієї квітки. У квітках різних рослин може бути від однієї до кількох сотень тичинок, але в квітках одного виду рослини кількість тичинок постійна. Тичинки можуть розташовуватися в квітці вільно або бути зрощеними. Будова тичинок всіх квіток однакова. Є тичинкова нитка, що йде від квітколожа, з прикріпленим до її верхівки пиляком, де утворюються мікроспори. У пиляку відбувається утворення і дозрівання пилку рослин. Тичинки і маточки є репродуктивними або генеративних елементами квітки. Маточка умовно ділиться на нижню потовщену частину, де розташовуються сім'ябруньки (мегаспорангій), вище є тонкий стовпчик, що закінчується нагорі приймочкою різної форми. Якщо в маточці стовпчик невиразний, то приймочку називають сидячою, тобто вона знаходиться безпосередньо над зав'яззю.
Роль практично непомітних у квітці маточок і тичинок величезна. Адже саме в зав'язі маточки відбувається запліднення яйцеклітини мікроспорою тичинки, яка, потрапивши на приймочку, проростає в трубочку, що досягає сім'ябруньки. Потім з сім'ябруньки формується насінний зачаток, далі - насіння, а маточка перетворюється в плід рослини.
6. Первинне закріплення знань.
Лабораторна робота № 9
Тема. Будова та різноманітність квіток.
Мета. Вивчити будову квітки, навчитися визначати частини квітки на живих об’єктах та гербарних зразках і ознайомитися з різноманітністю квіток.
Обладнання та матеріали: квітучі кімнатні рослини, гербарні зразки рослин.
Хід роботи
1. Розглянь запропоновану квітку. Знайди її частини: квітконіжку, квітколоже, чашолистки, пелюстки та головні частини квітки - маточку і тичинки.
Замалюй та підпиши будову квітки.
Знайди і розглянь частини маточки та тичинки. Підпиши їх на малюнку.
2. Визнач, яка у квітки оцвітина –
3.                Запиши формулу запропонованої квітки -  
4.                Розглянь малюнок квіток верби. Визнач, яка квітка тичинкова, а яка маточкова. Підпиши їх.
1-  _______________________
2 - ________________________ф.jpg

5. Зроби висновок, давши відповіді на запитання. Яка будова квітки? Які частини квітки головні? Чим пояснюється різноманітність квіток? Яке значення квітки для рослини?
7. Проект на тему «Дивовижні квіти планети » (додаток)
Розповідь вчителя.
«Квіти в творчості народів світу».
1.  В Ірані, країні персів, є ось таке оповідання. Троянда була подарунком Аллаха. До нього звернулися всі діти Флори з проханням призначити над ними нового володаря замість сонливого лотоса, котрий був дивовижно красивим, але забув серед ночі про свої обов’язки правителя. Тоді Аллах призначив правителькою квітів білу непорочну троянду з гострими колючками, що оберігають її. Коли соловейко побачив цю чарівну царицю квітів, то був так заворожений її красою, що в захопленні пригас троянду до своїх грудей. Але гострі колючки, мов кинджал, вп'ялися йому в серце і яскраво-червона кров бризнула, зросивши ніжні пелюстки дивовижної квітки. Ось чому, стверджують перські перекази, безліч зовнішніх пелюсток троянди й досі зберігають рожевий відтінок.
2. А ось легенда про ніжну весняну квітку конвалію. Про неї ми написали в статті “Срібна конвалія ”. У Стародавній Греції міф твердить, що конвалія виникла із крапель поту богині Діани. Коли богиня під час полювання забрела в глухі хащі лісу, то на неї напали фавни. Вони були безтямно закохані в Діану і хотіти полонити її. Діана кинулася втікати. Вона бігла швидко і з неї рясними краплями стікав сріблястий піт, який перетворився на чарівні запашні квіти конвалії.
Про квіти можна говорити досить довго та отримати масу цікавої інформації. Величезний інтерес  викликає “квітковий годинник ”. Вперше такий “квітковий годинник ” влаштував визначий натураліст Карл Лінней в 20-тих роках XVIII ст.
Спершу Лінней ретельно спостерігав за рослинами і записував, о котрій годині розкриваються чи закриваються їхні квіти. Він склав список приблизно 50 рослин, які вказували йому години дня. Потім він зібрав ці рослини і висадив їх у себе в саду на спеціальну клумбу, розташувавши їх так, щоб, глянувши, можна було б з достатньою точністю визначити час. А квітки й справді поводилися, як годинник. Так, у козельця квіти розкривалися о 3-4-й годині ранку, а закривалися о 9-10-й годині ранку, у цикорію відповідно о 4-5-й і 10-й, у нечуйвітру зонтичного о 6-й ранку і о 5-й дня, в осоту городнього о 6-7-й і 12-й, у безсмертника-о 7-8-й годині ранку і о 2-й дня,у маїсу - о 5-й і о 7-й вечора, у білої лілії - о 5-й і о 8-й вечора.
Квітковий годинник Карла Лшнея - не універсальний посібник для людей усіх країн світу, оскільки життя скрізь проходить за місцевим часом, в різних районах Землі біологічні процеси у рослин і тварин виявляються по-різному. Перевірка і порівняльні спостереження показали, що годинник Ліннея придатний в основному для районів, розташованих на рівні 60 градусів північної широти. Інакше кажучи, квіткові годинники в різних широтах «ходять» по-різному. В Московській області, наприклад, квітки осоту городнього розкриваються пізніше - о 1-2-й годині дня. Квітки цикорію розкриваються о 6-7-й годині ранку, а закриваються о 3-4-й годині дня.
Як же пояснити здатність квіток рослин до розкривання й закривання о певній порі? Як розвинулось у рослин таке пристосування до умов життя? Про фізіологічні механізми здатності листків і квіток рослин рухатися ми вже говорили у попередньому нарисі - «Лісові компаси». Що ж до періодичності цих рухів, добової ритміки їх, то вона передусім пов'язана з впливом сонячних променів. Саме схід і захід сонця визначають характер життя і діяльності чи функціонування всіх живих істот - тварин, рослин і людей. У процесі еволюційного розвитку в них розвинулася здатність орієнтуватися в часі і поринати в сон або прокидатися. Інакше кажучи, в них з'явився так званий внутрішній біологічний годинник, який регулює їхню добову активність. Певний вплив на добові ритми справляють також вологість і температура повітря.
1.png2.png.
Квітковий годинник
8.     Первинна перевірка засвоєння знань
1.     «Світлофор»
В учнів є картки двох кольорів: червоного та зеленого. Вчитель зачитує твердження , учні підносять картку відповідного кольору. Червона картка – відповідь неправильна, зелена – відповідь правильна.
Твердження.
·        У маточки завжди розрізняють зав’язь,стовпчик,рильце;
·        Квітконіжка – видозмінене стебло пагона;
·         Чашечка й віночок – репродуктивні частини квітки;
·        Пилкові зерна утворюються в зародковому мішку.
·        Квітки вражають розмаїтістю забарвлення,розмірів,симетрії,форм;
·        Квітка квасолі належить до асиметричних квіток;
·        У кукурудзи на верхівці розташовуються маточкові квітки.
·        Тополя належить до дводомних рослин;
·        Іноді у квітці неможна провести жодної осі симетрії.
2.     Робота з підручником
За допомогою підручника випишіть основні позначення, що застосовують при складанні формули квітки.
9.     Підсумок уроку.
Наш сьогоднішній урок хочу закінчити такими словами.
Не зривайте квіти
Просто так, дарма,
Хочуть вони жити
Разом з усіма.
Не зривайте квіти
Аби лиш зірвать,
Бо це є у світі
Божа благодать.
Не зривайте квіти.
Не ламайте їх,
Вік їм вкоротити –
То є ,мабуть, гріх.
Як краси не стане
Раптом на землі,
Все живе розтане
У страшній імлі.
                                                                   О. Маліновська
10. Домашнє завдання.
Вивчити §48 підручника. Підготувати гербарій «Різноманітність квіток.

Немає коментарів:

Дописати коментар